Paroda veikia 2014 m. birželio 27 d. – 2015 m. birželio 14 d.
Mirtis yra negailestinga partnerė: jei jau pasikvietei ją šokiui, teks šokti visą amžinybę. Tokį griežtą verdiktą skelbia simbolinė olandų dailininko Luiso Ramakerso (Louis Raemaekers) karikatūra „Vokiškasis tango“. Birželio 26 d. Istorinėje Prezidentūroje Kaune atidaryta šio dailininko darbų paroda, pasakojanti apie Pirmąjį pasaulinį karą, vokiečių karo nusikaltimus Belgijoje ir mokslo „pasiekimus“ tobulinant karo mašinas ir ginklus.
Karikatūristas nupiešė apie 1000 Pirmojo pasaulinio karo vaizdų ir į istoriją įėjo kaip vienas reikšmingiausių šio karo portretistų, svariai pasitarnavęs antivokiškai karo propagandai. Paveikūs, simboliniai ir konkretūs, atviri, drąsūs, šokiruojantys, ironiški ir groteskiški L. Ramakerso darbai, papildyti taikliomis stiprų emocinį turinį perteikiančiomis žinutėmis, ir po 100 metų nesiliauja stebinti savo įtaigumu.
Pietų Nyderlandų Limburgo provincijoje gimęs ir Amsterdame bei Briuselyje mokęsis L. Ramakersas (1869–1956) savo karjerą pradėjo kaip peizažistas ir vaikiškų knygučių iliustratorius. Karo pradžioje L. Ramakersas slapta nuvyko į užimtą Belgiją; ten pamatyti karo žiaurumai jį taip sukrėtė, kad grįžęs nusprendė išlieti savo pasibaisėjimą popieriuje. 1914 m. rugpjūtį Amsterdamo laikraštis „Telegraaf“ išspausdino pirmuosius dailininko karikatūrų karo tema bandymus, kurie tapo tolesnės įspūdingos jo karjeros pradžia. L. Ramakersas pradėjo bendradarbiauti su laikraščiu ir pirmais karo metais bent kartą per savaitę spausdino įtaigius piešinius, kuriuose daugiausia vaizdavo Vokietijos karių žiaurumą ir Belgijos žmonių skriaudas. Vokietijos valdžia negalėjo pakęsti tokio neutralios šalies laikraščio įžūlumo, todėl iš redakcijos pareikalavo, kad jį atleistų ir netgi pasiūlė 12 tūkst. markių atlygį už gyvą ar mirusį dailininką. Nyderlandų valdžia buvo priversta patraukti L. Ramakersą į teismą dėl jo keliamo pavojaus šalies neutralumui, tačiau jis buvo išteisintas. 1916 m. L. Ramakersas persikėlė į Londoną tęsti karjeros, o jo karikatūros tapo populiarios ir laukiamos daugelyje šalių. Jas perspausdino Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje, buvo išleista jo karikatūrų knyga, kuri platinta aštuoniolikoje šalių, spausdinti plakatai, skrajutės, cigarečių pakelių įdėklai ir kt. Darbai pasiekė Kanadą ir JAV. Manoma, kad jie stipriai prisidėjo prie JAV įstojimo į karą 1917 metais. L. Ramakerso piešiniai tapo svarbiu karo propagandos ginklu.
Pirmajame pasauliniame kare kovota ne tik naujausiais ginklais, bet ir dar viena ne mažiau veiksminga priemone – karo propaganda. Šiuo ginklu buvo susirūpinta jau pirmosiomis karo dienomis. Vokiečiai propagandai skleisti įkūrė Centrinį biurą, britai – M17 biurą, JAV – propagandos departamentą. Nors propaganda įvairiomis formomis buvo žinoma jau nuo rašto atsiradimo laikų, Pirmasis pasaulinis karas sukėlė ypatingą vyriausybinės propagandos proveržį karo tema. Ji buvo skleidžiama spaudos priemonėmis, plakatais, šūkiais, radijo laidose, kino filmuose. Propaganda visų pirma veikė emocijas ir tarnavo kaip priemonė formuoti viešąją nuomonę, motyvuojanti žmonių veiksmus ir kelianti patriotizmą. Britai ypač gerai ištobulino šį žanrą, kuris, didėjant karo aukų skaičiui, padėjo palaikyti žmonių dvasią, demonizuoti priešą, sulaukti JAV palaikymo.
Simbolinės L. Ramakerso karikatūros karinio konflikto metu pasitarnavo kaip karo propagandos įrankis, o šiandien jos labai iliustratyviai pasakoja apie patį karo procesą, mūšius ir juose naudotus naujausius ginklus. Šis karas išsiskyrė savo mastu ir aukų skaičiumi – skirtingų šaltinių duomenimis jame žuvo nuo 9 iki 12 mln. karių ir antra tiek civilių. Tokius didelius nuostolius jis sukėlė sparčiai besivystančios mokslo ir karinės pažangos dėka. Kariauta žemėje ir vandenyje, o pirmą kartą istorijoje – ore bei po vandeniu. Karo technika tobulėjo žaibišku greičiu, vienai pusei išradus naują ginklą, greitai kita pusė jai atsakydavo dar galingesniu. Mūšio lauke buvo prisimintos ir senesnės priemonės: granatos, artilerija, apkasų mortyros, durklai, tačiau pagrindinį vaidmenį vaidino nauji, priešus ne tik žalojantys, bet ir gąsdinantys, ginklai: liepsnosvaidžiai, cheminis ginklas, tankai, bombonešiai, naikintuvai, žemės ir vandens minos, torpedos, spygliuotoji viela ir kita.
M. K. Čiurlionio galerijos fondai L. Ramakerso darbais pasipildė 1934 m. rugsėjo 21 d., praėjus dvidešimčiai metų nuo Pirmojo pasaulinio karo pradžios. Kolekciją iš 113 reprodukcijų ir 3 originalių savo darbų Lietuvai per Lietuvos konsulatą Belgijoje padovanojo pats dailininkas. Atsidėkodama Užsienių reikalų ministerija L. Ramakersą apdovanojo DLK Gedimino III laipsnio ordinu. Tokiais būdais tarpukariu buvo stiprinamas Belgijos ir Lietuvos ekonominis ir kultūrinis bendradarbiavimas.
Parodą „Tango su Mirtimi: Pirmasis pasaulinis karas Luiso Ramakerso karikatūrose“ sudaro dvi dalys. Pirmojoje dalyje eksponuojami piešiniai, pasakojantys apie Pirmojo pasaulinio karo pradžią, Belgijos užpuolimą ir kare panaudotas naujausias technologijas. Antrojoje dalyje, kuri lankytojams bus pristatyta 2015 metais, karikatūros pasakos apie tolesnę karo eigą ir pabaigą. Parodos kuratorė – istorikė Jovita Jankauskienė.
Parodos organizatoriai
Istorinė Lietuvos Respublikos Prezidentūra Kaune
Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus
Parodą iš dalies finansuoja
Lietuvos kultūros taryba
Tango su Mirtimi: Pirmasis pasaulinis karas Luiso Ramakerso karikatūrose
- Fotografijų paroda „Europa Kaune“
- Vasario 16-osios Akto Signatarų autografai profesoriaus Liudo Mažylio kolekcijoje
- Fotografijų paroda „Septynios rūmų istorijos. Preliudija“
- Patikėta atmintis: žmonės, daiktai ir jų istorijos
- Fotografijų paroda „Sveikas, šalies šeimininke! Steigiamajam Seimui – 100“
- Kas tas Prezidentas?
- Ypatinga dovana Lietuvai
- Fotografijų paroda „Pirmoji Lietuvos Respublika (1918–1940 m.): didieji pasiekimai“ (sodelyje)
- Julius Miežlaiškio (1908-1982) fotoparoda VYČIAI
- 100 reikšmingiausių Pirmosios Lietuvos Respublikos įvykių (1918–1940 m.)
- Fotografijų paroda „Pirmieji čempionai“
- Marijos Rimos Tūbelytės-Kuhlmann retrospektyvinė paroda „Kelias į namus“
- Neabejinga visuomenė: aktualios Lietuvos tarpukario pamokos (lauko paroda)
- Prioritetų pasjansas: Valstybės ir Tautos šventės Pirmojoje Lietuvos Respublikoje (1918–1940 m.)
- Praktinė demokratija: Prezidento Kazio Griniaus receptas
- Miesto bitės: žmonės ir jų darbai Kaune 1918–1940 m. (lauko paroda)
- Fotografijų paroda „Dingęs Kaunas“ (lauko paroda)
- Tango su Mirtimi: Pirmasis pasaulinis karas Luiso Ramakerso karikatūrose
- Gyvename viltimi: Prezidentas Antanas Smetona egzilyje
- Pirmojo pasaulinio karo ženklai Kaune (lauko paroda)
- Varnas varnui akies nekerta? Lietuvos politikai ir visuomeninis gyvenimas Adomo Varno (1879–1979) kūryboje
- Pirmasis iš piliečių: Lietuvos Respublikos Prezidento institucijai – 90 metų
- Vardan tos Lietuvos! Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gyvenimo skrydis (lauko paroda)
- Valstybės moterys: artimui ir Tėvynei
- Ir stok už garbę Lietuvos! Lietuvos sportininkų pasiekimai 1918-1940 m.
- Svietelio marios plačiausios: Lietuvos žemės ūkio ir pramonės parodos Kaune 1922 – 1936 m. (lauko paroda)
- Olimpinis Kaunas: Lietuvos tautinė olimpiada 1938 m. (lauko paroda)
- „Po raudonąja žvaigžde: Lietuvos dailė 1940–1941 m.“
- Važiuojam! Transportas laikinojoje sostinėje (lauko paroda)
- „Mes prie Nemuno užaugę“ (lauko paroda)
- „Miesto ir valstybės šventės laikinojoje sostinėje“ 1918–1940 m. (lauko paroda)
- Baltosios pirštinės: oficialioji ir neoficialioji diplomatija Kaune 1918–1940 m.
- Prezidentas Antanas Smetona
- Kaunas – laikinoji sostinė (lauko paroda)
- Pasaulio skautijai – 100 metų
- Prezidentas Aleksandras Stulginskis
- Prezidentas Kazys Grinius
- Menas ir politika. Lietuviškas plakatas
- Iš Lito istorijos
- Europa ant operacinio stalo: Pirmasis pasaulinis karas Luiso Ramakerso karikatūrose
- Gimęs tai vietai ir toms pareigoms: Prezidentas Aleksandras Stulginskis (1922–1926 m.)
- Inteligentų šeima Pirmojoje Lietuvos Respublikoje
- Atiduok, ką privalai: 1920–1940 metų Lietuvos Respublikos valstybiniai apdovanojimai
- Fotografijų paroda „Kauniečių atostogos tarpukariu: nuo Kauno maudyklų iki Viduržemio jūros kurortų“
- Paroda „Antanas Smetona: nelengvi pasirinkimai“
- Fotografijų paroda „Prezidentas Antanas Smetona: tarp autoriteto ir autoritaro“
- Kauno geto sunaikinimo 80-mečiui skirta paroda „Kauno getas: tikrovė ir atmintis”